Wednesday 15 May 2013

Petua Untuk Melicinkan Kulit Muka


Koleksi Petua Untuk Melicinkan Kulit Muka

Jom cuba. Semuanya hanya menngunakan barang umum di dapur anda.
Ingat pesan mak kite, nak cantik kena rajin! Klau malas ape pun tak dapekkk.. Adoiii.. :)
 


Pilihan 1: Campurkan sedikit tepung pulut dengan sedikit air. Sapukan pada muka anda sebelum tidur. Keesokkannya cuci muka dengan air suam. Amalkan seminggu sekali.

Pilihan 2: Campurkan satu sudu besar madu lebah dengan satu sudu besar susu tepung. Sapukan pada seluruh muka dan biarkan sebentar. Kemudian, basuh muka dengan air suam. Amalkan 2 kali seminggu.
...
Pilihan 3: Campurkan bedak sejuk, asam jawa, serbuk kunyit serta sedikit air. Sapu dan gosok perlahan-lahan pada muka anda selama beberapa minit sebelum mandi. Kemudian cuci dengan air suam. Amalkan setiap hari.

Pilihan 4: Giling 3 sudu besar kacang hijau. Campurkan dengan sedikit air. Sapukan pada muka dan biarkan ia kering. Cuci dengan bersih.

Pilihan 5: Gosokkan serbuk teh yang telah digunakan, pada muka anda. Biarkan selama 3 minit sebelum dicuci dengan air suam.

Pilihan 6: Kisar 2 biji buah tomato, gula dan air. Tapiskan dan minum air setiap pagi. Amalkan selalu sehingga kulit muka kelihatan licin.

Pilihan 7: Setiap kali anda mandi, gosokkan tawas pada muka. Lakukan setiap pagi atau malam. Muka anda akan menjadi halus.

Pilihan 8: Sapukan yogurt asli pada muka seperti memakai masker. Biarkan kering selama 10 minit. kemudian baharulah dicuci dengan air bersih. Amalkan 3 kali seminggu untuk mendapatkan kesannya.

 
 
 
Sumber: Ensaiklopedia Melayu Lama.

No comments:

Post a Comment