Monday 13 May 2013

Bali Escapade 2013 : Day 1 : Uluwatu, Jimbaran, Hard Rock Cafe, Kuta, Bali

Assalamualaikum semua!!!



Alhamdulillah kami baru pulang bercuti di Bali, Indonesia. Percutian yang sudah ditempah seawal 6 bulan sebelum berlepas pada 1st May of 2013. Setelah membuat perbandingan harga ketika itu kami memilih untuk terbang kali ini bersama Malaysia Airlines, MH means Malaysian Hospitality.. sangat berpuas hati :)

 
 
 
 
 
Kami bertolak 4.30 pagi dari rumah, menuju ke rumah mertua di Salak Tinggi, mandikan anak-anak disana, solat subuh dan gerak ke ke KLIA untuk penerbangan 8.50 pagi.
 
Alkisah ada yang termenguappppp besorrr punya :)
 
 



 


 



Tak sampai 20 minit take off, dua budak kecik nie dah tumbang :)

and mama n papa boleh breakfast dengan tenang :)


 


 


 

Penerbangan kami berlepas 0850 dan tiba di Ngurah Rai Airport, Denpasar, Bali @ 1150. Alhamdulillah smuanya lancar. Cuma bila beratur untuk pemeriksaan Imigresen kami perlu beratur agak lama kerana waktu kami tiba bertembung dengan waktu lunch hour,  1 kaunter saja yang dibuka, dan menambahkan lagi cobaaan bila imigration form kami tak boleh digunakan untuk 1 family, walaupun di KLIA bilang begitu, miscommunication agaknya. Kena pulak cari borang baru, beratur balik... sobsobsobbb.. sambil memujuk En group leader... SABARRRR.. assobru minal iman :)


Keluar di Arrival Hall ingatkan Pak Supir kami sudah menunggu seperti dijanjikan. Baca satu2 papan nama... Aiyyakk tiada pulak!!! Bikin hot nie :)
 

Calling2.. katanyer
 "maaf, saya masih dijalanan pak. jalan macet pak, ada tabrakan dijalanan... saya sudah satu setengah jam  disini..dalam 20 minit lagi sampai pak. Jangan di ambil pak supir lain. Tunggu saya pak.. "

 
Okla. kita minum dulu. Manusia berpegang pada janji. Tapi kalau sejam jugak tak muncul, kita amik plan B. Taxi n supir memang banyak di Airport. Pamplet tours n maps Bali memang banyak kami amik di airport. Tak tau kita belajar, tak faham kita tanya, tak susah pun :)




 

Tepat 20 minit akhirnya Pak Anto sampai. Kami sudah berjanji 3 bulan lepas tanpa perlu deposit dan sebagainya. Hanya berhubung melalui email dan panggilan telefon. Alhamdulillah. Orangnya pun nampak sangat baik dan ramah. Yang paling penting dia supir muslim kami. Kita perlu berusaha mencari yang halal. InsyaAllah, bila kita menjaga hak Allah, Allah akan menjaga kita. Mudah-mudahan semuanya berjalan lancar.


 


Dalam perjalanan menuju ke hotel, kami singgah lunch di Malioboro, ayam tulang lunak yang sangat popular disini. En. Hubby penah ke sini atas urusan kerja 5 tahun lepas disini. Dialah yang beria-ria mewawarkan kesedappannya..cehhh:)


Bayangkan 5 tahun lepas tue baru bley pegi...hahaha... tue yang cecah jer bumi Bali.. Malioboro kami serbu!! macam ayam penyet tapi tulang boleh dimakan, rapuh bila digigit... yang tinggal hanyalah pinggan yang licin!!! Dijamin Halal Majlis Ulama Indonesia, MUI :)










 
Cik Dolphin yang diheret Amani dari rumah nenek.
Aiyoo teragak penat, mama jugak kena bawak :)





 
 
Ayam presto crispy, Ayam presto cabe merah, tauhu telur special (sedapppp..campuran kacang tanah tabur buat rasanya terangkat!!!!)


 

 
dan kangkung sambal, my feveret :)



 

Check-in di hotel Wina Holiday Villa, Kuta, Bali. Terletak di area Beachwalk, Pantai Kuta. Berehat sebentar n uruskan anak-anak. RM180 per night. Okla tue. Harga hotel di Bali nie memang boleh tahan juga harganya. Ikut budjet dan keutamaan anda :)
 
 
 
 
 
 
 
 Ini jer beg kami. Jenuh kena warning...
"ini tak payah bawak! itu pun nak bawak jugak ker???"
hahaha.. ada jugak sorok2..selit2..


 

 
 Lobby hotel
 
 

 

 Ada pertukaran driver, disebabkan Pak Anto ada hal kecemasan di hospital. Sepupunya, Pal Tony pulak akan gantikan . Cuak jugak kami. Berharap semuanya baik-baik saja.

 
Nie yang paling bahaya..hihi.. elok kami berjanji dengan Pak Tony 4.30 ptg nak keluar ke Uluwatu. Pukul 5 baru bergerak dari hotel...huhuhu.. ape lagi, jalan sudah macet!!! Orang pulang dari kantor pak! Jalan di Bali nie kecil2 dan banyak jalan sehala, banyak juga jalan2 tikus. Motorsikal memang banyakkk sangat. Pening kami dibuatnya. Nasib baik kali nie kami pilih gunakan khidmat supir, kalau sewa kereta dan guna GPS rasanya mau penat tengok map jer ;)
 
 

Seperti yang di jangka, kami tiba Uluwatu pukul 6.30 petang. Penjaga pura di sini meminta untuk memakai kain kuning di pinggang sebagai tanda menghormati tempat suci agama Hindu mereka. Namun, kebetulan Arash yang baru terjaga dari tidur agak meragam, menangis tak mau pakai, mereka bilang anak kecil menangis tak perlu dipaksa :) Bagi yang agak singkat pakaiannya, mereka diminta memakai kain sarung ungu, juga sebagai tanda hormat.


Tarian kecak telah bermula pukul 6 petang dan tiket pun dah habis.. maka kami terus mendaki sekitar Uluwatu untuk berfoto merakam keindahan sunset.

 
 
Pertama kali memandangnya, rasa terpaku melihat kecantikkannya alamnya. Bali the beautiful island. Subhanallah. Cantiknya ciptaan Allah. Sebab itullah Bali tak putus pengunjungnya. Must-go places n especially for honeymooners!!!  kami familymooners pun tak nak ketinggalan jugak :)
 
 

 


 
 


 
 
Di sinilah tarian kecak berlangsung. Full house!!!

 
Bermula pukul 6 petang dan berakhir sekitar 8 malam. Waktu di Bali adalah sama seperti di Malaysia. Cuma suasana pukul 6 petang sudah seperti pukul 7 petang di Malaysia, suasana remang senja.
 
 
Dan sejujurnya ada sedikit gusar, kami ingatkan disini hanya pantai dan pemandangan yang indah, rupanya terletak di kawasan pura, tempat suci masayarakat Hindu. Waktu senja begini berlama-lama di tepian pantai, di kawasan pura dan berdendang tarian kecak....oohhhhh... baca Al-Fatihah, ayat Qursi, dan 3 Qul banyak-banyak.  Moga Allah melindungi kami sekeluarga :)
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 



 


 


 
 

 
 
 
 

 
 
 
 

 



Kesemua family pictures tue difoto oleh supir kami, Pak Tony. Memang proaktif supir kami nie.
"Haaaaaa sini cantik pak..foto'in disini...lagi sini lagi pakkk..sini sunsetnya cantik pakkk..."


Anak-anak pun dah mesra dengan dia, terutama Amani yang berdukung. Alhamdulillah :)

 

Next.

 

Candlelight Dinner @ Jimbaran *-*

 
 
Feeling2 romantika :) :) :)
with 2 kiddoes.. best!!!


Ini kes tengok episod Romantika @ AstroRIA la tue, Dr Harlina, Syed Mudzaffar and family yang ciut miut Bella and Tasha. Sape tak baca barelysupermommy kan uoollss :) suka dengan Dr Harlina nie sweet sangat orangnya :)
 

 
 

 
Bila ingat makan. Ingat cari yang halal :)
Di Jimbaran ini terdapat banyakkk seafood restaurant di sepanjang pesisir pantai.
Kami serahkan pada supir muslim kami Pak Tony untuk memilih.

 

Blue Ocean Seafood

here we come!

 
 
 


 
Sama macam di sini. Pilih ape nak makan. Timbang. Pilih cara masakan. Ada juga menu ikut pakej.. tapi kami berasa ayam Malioboro masih hidup dalam perut kami.. hahaha :)

 
Kami ikan dan udang bakar sahaja. Pakej ini termasuk kekacang bali (buat mengoyehhh masa menunggu) , nasi putih, kangkung sambal, buah-buahan potong dan 4 jenis sambal pencicah.
 
 
 
 

 
 
 
 
Menikmati suasana romantika ditepian pantai, mendengar desiran ombak yang berirama damai dan angin dingin yang membuai jiwa. Alhamdulillah tercapai juga impian untuk ber'candlelight dinner' di sini bersama suami tercinta. Lebih manis dengan anak-anak kami yang meriah!!! Sape kata bawak anak-anak tak seronok??? We do had a lotsss of fun here as a family :)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
It's so happening here!!!
Ada band group yang sedia menyanyikan request song anda secara 'live'. Pilih saja lagunya, mereka nyanyikan. english song, indonesia, malaysian, korean, japanese.. wahhh! suara pun boleh tahan lemak merdunya.. tak ada yang sumbang..uolssss. Bayaran kami tak pasti kerana kami cuma tumpang gembira melihatnya.. hahaha :)
 
 
Di samping persembahan tarian tradisional Bali.
Aiyoo..gambar malam kami sangatla teruksss.. kena beli cam baru kot ;)

 
 


 
 
 

 
 
 
 
 

 

 
 
Jagung bakar!!!
Mau pedas atau biasa? Mestilah pedassss u untuk mama :)
Sedap n unik rasanya. Mesti cuba!!! Hanya 10K rupiah dalam Rm3.10 sahaja :)
 

 
 
 
Suasana malam di pesisiran Pantai Kedongan, Jimbaran :)
 

 


 
Yeay.. masa untuk makan. Alhamdulillah.
Bumbu bali untuk perapan ikan dan udang bakarnya memang sedap. Harus dicoba 'in. :)
 
 

 
 
 
 
 
 

 

 
  
Kami menyambung lagi perjalanan setengah jam kembali ke Kuta.
Mau membeli ole-ole dan kiriman t-shirt di Hard Rock Cafe Bali.
Papa?? Yes. Mama??? tak payahla.. :)
 
 
 
 
 

 
 
 

 
Papa request kat supir kami, nak balik awal ke hotel. Dia penat. Mengantuk katanya. Mamanya memang species kaki jalan yang tak reti penat. Balik rumah lain citer :)
 
Balik. mandi. solat. tidur.
 
Biasanya mama akan cakap kat arash, arash nak solat Isya' n Maghrib tak dengan mama?
Ini tak! Sebelum mama tanya, dia dah cakap
 
" Arash nak solat mama"
 
For me as a mom. That is the sweetest gift that a child can give to you.
 
Betul 5 tahun belum lagi perlu disuruh solat. Saya tak pernah memaksa. Tapi kita perlu mengajar dengan memberi contoh yang baik kepadanya. Terima kasih juga pada teacher Arash yang mengajar tak penah jemu. Moga anak-anak mama n papa, anak-anak yang menjaga solat. Ameen :)

 
 
 
 
 
Arash sambung supper. Nasib baik sempat singgah di Minimart tadi.
Roti Tawar Kupas n Nutella n Milo suam. Roti kupas bermaksud roti yang sudah dipotong kerak tepi-tepinya. Menarik. Tak pernah jumpa lagi :)

 
 



Thank you Allah!!!



to be continued :)


 

27 comments:

  1. Salam sis boleh bagi contact no. supir tu tak? and berapa dia cas sehari ye? oh hotel yg sis duduk ni rm180 1 per night ni ada bathtub? breakfast halal? sorry banyak tanya huhu

    ReplyDelete
  2. Salam cha,
    no. contact supir, boleh refer di sini;
    http://erneiyusnida.blogspot.com/2013/05/escapade-bali-2013-day-4-finale.html :)

    ReplyDelete
  3. harga supir kami untuk 4D/3N dalam 1juta Rp. Bagi kami agak berbaloi sebab dia mmg sangat membantu kami, tak cerewet, ringan tangan.. klau berjalan satu hari suntuk pun dia tak kisah, sebab ada juga supir yang limit 1 hari cuma 8 jam..tak boleh lebih :)

    ReplyDelete
  4. Hotel pulak, kami bagi 3 bintang. jangan pulak samakan macm hotel 5 bintang..hihihi. yes ada bathtub, bilik bersih, ada limau 2 bijik complementary per day ;) yang paling penting breakfast halal..taklah melopong jer.. bayar.. tapi tak boleh makan ;)Have fun in Bali cha!!!

    ReplyDelete
  5. Assalamualikum sis... Nice story and byk info.sy akan ke bali dis september.cma nk tya mkn kat cna mahal2 x?especially kat jimbaran...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Zatul,

      bagi saya harga makanan kat bali xdela murah mana, ikut tempat, maybe sbb dia tourist spot..mmg mahal jugak, lebih kurang harga kat m'sia jugak :)

      makan kat jimbarn pun ada yg mahal ada yg murah. sebelum order check dulu paket2 dia..kitorang makan ala carte jer mlm tue sbb agak kenyang. sama kat kat sini..pilih seafood ape nak makan, timbang.. :)

      Delete
    2. tapi barang2 ole2 mmg boleh tahan harga dia.. :)

      Delete
  6. Ok..tq sis.boleh tahan tu mksdnya mahal juga lah ya? Hehe :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh tahan murah actually :)

      agak2 berkenan..tue tawarlah..nanti dah berjalan tempat lain tak jumpa pulak, dah melepas..huhuhu..
      nie yang buat nak gi bali lagi nie.. ;)\

      Delete
    2. tawar 70% dulu tau..baru naik2..hihihi

      Delete
  7. good info there my dear.. keep me posted kalau ko berjalan mana2. boleh dapatkan tips. hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah, rasanya banyak lagi ko travel.. aku yang kena menuntut.. hihihi... oooo belah Europe tak jejak lagi :)

      Delete
  8. Salam. Best nye baca blog akak nie. jeles nie. saya ngan family ade plan jgk nak pi bali dalam 2014. tngah survey ticket air asia. hihihi.. kak 1 juta rupiah tue untuk 4hari 3 mlm eh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Lydia,
      Blog picisan jer dik, mekasih sudi jengok. Akak pun selalu berebut kalau sales AA tue :)

      Klau pegi ramai2 memang lagi berbaloi. Van supir tue mmg besar mcm kete avanza, selesa utk 8 org dewasa. Harga 4H/3D, 1 juta. Sangat berbaloi. InsyaAllah. Have fun!

      Delete
  9. Slm akak... Tq for sharing.. Based on pengalaman akak, bulan bape yg tak sesuai gi bali? Plan nak bercuti bulan 12 ni. Saya ada google yg wina holiday villa ni hotel yg dpt halal cert. Akak booked guna agoda ke? Or akak amik pakej dari travel agency?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Nina,
      akak pun baru sekali jer ke Bali :) tapi ikut driver akak cakap kalau boleh elakkan datang masa Hari Nyepi (Balinese New Year) tengok calendar dulu sebelum booking ticket. 2014, maybe 31rd of March. Hari Nyepi nie semua orang tak boleh keluar rumah, tourist pun duduk dlm hotel jer. airport pun tutup. Esoknya pulak hari raya diorang.

      Wina Hotel nie akak booked trus kat website hotel. Boleh request untuk bilik bawah. senang trus hadap swimming pool. lif xde sebab hotel nie 2 tingkat jer. Harga pun xbeza :)

      Have fun Nina :)

      Delete
  10. Salam kak. thank you. Info akak ni sangat berguna. ni blog pertama yg saya baca guna tourist guide muslim. boleh sy dapat kan contact number Pan Anto?sy nak pergi january ni. thanks a lot kak for all the information yg sgt berguna ni.
    misslinalini@gmail.com.
    wassalam. :)

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  12. salam sis..boleh x share emel pak supir tu..sy nak g sane dgn my wife bulan 5 ni..thanks :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf Hafiz Ishak, pak Tony, Cuna Ada no. Phone.. Email Takde :). Say Ada me Bali December leaps dan bertemu beliau. Alhamdulillah makin Raman client ya. Booking awal2 ok. Have fun!

      Delete
  13. Nice entry sis. insyaallah akan ke bali 9 hb ni nanti.:)

    ReplyDelete
  14. Salam. Nice sharing...love it. Kalau sudi singgah blog saya Kenapa Perlu Penapis Air?

    ReplyDelete