Sunday 29 April 2012

LASIK with Prof Dr Muhaya

27 April 2012 merupakan tarikh yang akan dikenang sampai bila2. akhirnya pencarian bertahun2 telah berjalan dengan sangat mudah dan lancar.

Sudah lama berminat dengan LASIK sebenarnya..sejak my xboss buat lagi..alkisah cerminmata yang terjatuh ketika tawaf haji membuatkan dia nekad untuk buat LASIK. Dari situ saya lihat mata dia ok..normal..xde masalah n xperlukan cermin mata lagi..dia kata xsakit..ok2 sajer..

Maka 3 thn lps sebelum mengandungkan amani lagi saya telah mengunjungi satu lasix  centre di shah alam..kami buat test utk tentukan mata sihat n ketebalan kornea ok utk lasix..test ok..tapi saya tak yakin ketika itu..dan kos nyer juga lebih mahal dari kos my xboss itu..hihi..sebab power mata saya lagi banyak katenyer so package tiap mata berlainan...:(

so saya tak jadi buat..dan trus pregnant lagi..n when the exclusively breastfeeding done..i wonder about this lasix again..hurm..by that time my spec power naik lagi..huhu..sedih..n saya mengikuti rapat pakar mata ini melalui program tv, FB, n blog.. n bila en suami kata nak hadiah ape utk anniversary.. i said LASIX bley x...hihi

Bak kata prof bila power sudah 600+ macam "buta dalam terang"..nampak cahaya tapi smua serba kabur..nak cari spec depan mata pun tak nampak2..lebih2 lagi bila anak nangis tengah malam..mak cari spec tak jumpa2..ciankan.. power mata saya ketika ini sudah 650+astg 200 kanan, kiri plak 750+astg 200...maka inilah kronologi lasix saya:-

7.00am: Bergerak dari Salak Tinggi..amani dah nak bangun..takut dia cari mama plak nanti..trus gerak..kami balik kampung semalam..mintak my MIL jagakan amani n arash untuk operation ni. Arash dah besar n slalu ikut atuk nenek..Amani xpenah pisah dgn mama sejak lahir sampai dah 18bulan nie:)

8.00: Saya dan Encik suami telah sampai di Prince Court Medical Center. Kami ke surau dulu untuk solat dhuha n solat hajat...Memohon pada yang Maha Pengasih agar di beri kelancaran dan diberkati usaha kami ini..InsyaAllah.

8.30: Sarapan sebentar di lobby cafe..sandwich n milo buat kuat semangat..pagi ini jiwa agak kacau skit..terusik dgn kata2 orang keliling.."xtakutke..tue mata tue penting tue..kalau jadi b*** macam mane"..  huhu sesungguhnya kita perlu berusaha untuk menjadi lebih baik..kami telah mencari pakar yang terbaik..Kun fa ya kun..:)





8.45: Sampai di PCMC Eye and LASIK Center..ada 2 orang patient yang menunggu giliran...register..n today there would  be 12 patients LASIK..:) ramaikan..and me will be the second one. the 1st one was a young doctor..very lovely lady, accompanied by her fiance..:) and she just as nervous as me too..who's not..:)

9.30: Getting ready in the preparation n rest room..the nurse prepare me with the hospital dress and some eyedrop..

9.45: heard the excitement cry from the lasik room..the young doctor cried n hug the doctor.".doctor i nampak tiang klcc tue dah selama nie tak pernah nampak":) ...next..hihi

9.50: my turn..


kalaula anda tahu ape yang diucapkan oleh prof yang sangat baik ini anda pasti menitiskan airmata.."ernei saya doakan awak menjadi isteri solehah..ibu mithali.anak yang baik.khalifah Allah..jangan fikirkan yang buruk2..jangan ucapkan yang tak elok..itulah doa kita..ape kata2 kita itulah diri kita"..alunan zikir memenuhi ruang operation ini..sangattt membantu dikala saya rasa takut..saya rasa lemah..syukur padaMu ya Allah saya bertemu dengan insan berhati mulia n sangat positif ini:)



lasix session yang sangat menakutkan bunyinya tapi percayalah jika anda sabar dan memberi kerjasama..segalanya menjadi mudah..alhamdulillah untuk setiap mata hanya sekali prosedur dijalankan..kata2 perangsang dari prof sangat membantu dikala semangat terasa kian hilang:)

alhamdulillah..10 minit sahaja dan selesai sudah..and prof sruh tengok kiri..tengok husband awak dulu:)


me..prof suruh bangun..cepat tengok husband awak kat kiri penat dia amik video awak! Eh saya boleh nampak..tanpa cermin mata saya..n sangat terlupa mana spec saya..bangun nampak..trus tertinggal..nurse yang tolong amikkan..letak dalam beg ubat..hihi..

my opthalmologist, Prof Dr Muhaya..I love you Lillahitaala..Barakallah Prof:)

peneman setia saya..en suami tercinta..terima kasih sayang atas hadiah tak ternilai ini:)

beg ubat untuk sebulan..

3 types of eyedrop and 1 pil painkiller..xmakan pun..xsakit pun cuma pedih2 macam potong bawang merah..pastu mata rasa kering..letak vismed eyedrop every 1 hour for 1-3 days.., maxidex n vigamox for 7 days n  vismed eyedrop supply for 1 month..

my old spectacle..chewah..terima kasih atas segala jasa anda...jasamu dikenang.. hopefully i would not need your forever..ameen:)


Alhamdulillah..hari ini hari ke-3 dan mata saya semakin selesa..kurang sudah rasa mcm contact lens nak jatuh atau bergerak..mata kering pun makin kurang.. tapi sy tetap letak eyedrop yg doc bagi..jangan ingkar.. Perkongsian ini bukan untuk menunjuk2 atau sebagainya ..sekadar perkongsian ilmu..saya tahu ramai yang rabun teruk seperti saya di luar sana..saya doakan anda2 juga dapat melihat dengan lebih baik lagi..

Pada teman2 yang punya mata terang sempurna tanpa bantuan cermin mata, anda sememangnya sangat bertuah! Hargaila mata anda:)


Psss:  saya cuba mengupload video lasik saya tapi xbley pullaks..sambung nnt yer..:)















32 comments:

  1. cried...
    Happy for u sis...

    ReplyDelete
  2. Aslmkum..
    Saya nak tanya, adakah penglihatan akak sekarang 100% clear, tidak silau lagi dan dapat view HD (High Definition)? .. Masa 1st time check mata tu, kena bayar berapa ye? Cermin mata hitam selepas lasik tu, dr muhaya bagi atau kena bawak sendiri?Maaf lah kalau banyak tanya.. Saya berniat nak buat.. Cuma risaukan, penglihatan semasa pakai specs lebih terang dan clear daripada penglihatan selepas buat lasik..

    ReplyDelete
  3. Waalaukumsalam dik..:)
    akak skrg dah nak sebulan lebih lps LASIK..xde ape masalah..penglihatan macam pkai spec dulu2..:) boleh lihat sempurna..alhamdulillah:) kalau power lagi rendah lagi la 100% perfect lepas buat lAsik tue..

    1s time check, lasik+medical supply, n appointment after 1month tue smua inclusive RM6990. no additional charges.. even boley byar pkai installment creditcard..

    spec hitam yang akak pkai lepas tue hospital bagi..tapi hubby cakap mcm org mesin rumput..pkai sunglass biase pun ok:)sebab segan mata merah skit..actually tak pakai pun ok2 sajer

    lepas 10 minit operation lasik tue, kita akan nangis.."tearing moment"..mata akan rasa pedih macam masa potong bawang..sebab tue kena rehatjap kat situ..nurse akan bagi eyedrop..ade orang prefer tido jap..tapi akak rehat 15minit..amik gambar dengan prof trus balik..teringat anak2 kat umah:) percayalah tak sakit langsung..cuma kena tahan mata arah mana nak tengok..ikut arahan doc..Sangattt berbaloi2..n love dr muhaya yang superbaik:)

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum,
    Alhamdulillah dan tahniah...

    Selepas treatment boleh buat aktiviti lasak?
    Contohnya jungle trekking?

    Thanks in advance

    ReplyDelete
  6. Salam Dr Yuliana,
    Mohon maaf..lama sangat tak belek2 blog nie.. lepas treatment.. akan dapat mc. ada orang ..boleh trus drive tapi saya prefer dimanjakan..bawak driver ;)

    elakkan aktiviti lasak dalam seminggu pertama. elakkan swimming dalam sebulan rasanya. sebab mata rasa tak stabil n dry lagi.

    senang cerita macam pakai contact lens..jangan gosok2 mata..rasa bergerak2 :)

    ReplyDelete
  7. Salam... senang tak nak set appointment dgn Prof? brape lama proses 1st meeting sampai u dapat buat Lasik ni (seminggu selepas or kene tunggu turn)? Filiz filizfida@gmail.com

    ReplyDelete
  8. Waalaikumsalam LizMan, maaf saya baru balik umah berlarutan pulak demamnya :) sennag sangat set appointment dengan Prof. just call..dulu masa saya buat, esoknya pun boleh klau nak datang. 1st appointment tue kita buat 70 test. sebelum balik Prof akan bagutau result. kita sesuai atau tak utk buat Lasik. Klau esok tue ada kosong boleh trus buat :)

    ReplyDelete
  9. assalamualaikum saudari yang di rahmati Allah subhanahu wa ta'ala. saya turut bergembira dengan cerita saudari. kerana saya juga seorang yang rabun jauh. agak tinggi power saya. saya nak tanya apakah kesan lasik untuk jangka masa 20 hingga 30 tahun akan datang? terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam zee onethousand, saya mungkin tak layak nak menjawab soalan tue, mungkin saudari perlu berjumpa sendiri dengan pakar mata untuk penjelasan yang lebih mendalam.saya hanya boleh menceritakan pengalaman saya.

      Menurut buku Peliharalah MAtamu "kadar kerabunan yang boleh dirawat ialah 150 hingga 1200 bergantung kepada ketebalan kornea seseorang. Oleh itu penting bagi mereka yang tahap kerabunan melebihi 900 untuk diukur ketebalan kornea mereka bagi menentukan bahawa mereka selamat untuk menjalani LASIK"

      ada juga persoalan tentang kemungkinan rabun berulang kembali selepas rawatan lasik.
      kemungkinan kecil tetap ada dan mungkin rawatan semula boleh dilakukan.
      smuanya memerlukan consultation dr doc juga.

      InsyaAllah moga menjawab persoalan zee.

      Delete
    2. boleh refer entry disini http://erneiyusnida.blogspot.com/2013/04/persoalan-lasik.html

      Delete
  10. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  12. salam sis. power spek saya 425. dan selalu guna contact lens. x larat dah rasa. boleh ke buat lasik ni

    ReplyDelete
  13. Salam REMPAH TERENGGANU,
    InsyaAllah boleh. power spek saya dulu lg tinggi 700+ rasanya.
    tapi for confirmation kenalah buat appointment dgn Prof dulu n trus buat eye test.
    Klau mata sesuai, bolehla buat Lasix terus. Investment yang sangat berbaloi, InsyaAllah :)

    ReplyDelete
  14. Salam.Beg tu mmg dpt ke?knpa sy x dpt :( apa ada dlm beg tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Zaqir,

      Wah, Alhamdulillah, tahniah, dah buat Lasix juga yer. Beg hijau tue sebenarnya beg ubat. Masa tue memang dia bagi sekali masa masa nak balik tue. Tak taulah sekarang, dah setahun lebih dah nie :)

      Delete
  15. Tak apalah..terima kasih :) nk tmpang tanya,sy bru smnggu operate mata kiri sy ok mata kanan sy masih blur sikit.is it normal?skrg pnglihatan mcm mana?

    ReplyDelete
  16. Saya rasa kalau tutup sebelah mata memang rasa blur skit. tapi kalau pandang macam biasa, saya rasa normal saja. Lepas buat Lasix, immediately trus Nampak clear macam saya pakai spek yang terakhir tue. Alhamdulillah, cuma rasa pening skit sebab bangun mengejut lepas terbaring lama.

    Mata memang agak kering msa 2 minggu pertama. kena sangat hati2 bila amik wudhu' or shampoo rambut. Elakkan air masuk mata. Lap kering2 area mata, baru bukak mata pelan2. Jangan gosok mata utk 2 minngu nie.

    Standby ubat titis tue tiap kali rasa xselesa.

    ReplyDelete
  17. Oo macam tu..ok tq for the info :)

    ReplyDelete
  18. A'kum..

    Saya insyaAllah akan buat Lasik minggu depan. Esok full assessment..harap2 semua nya okay, macam procedure awak :) Saya byk membaca blog2 pengalaman org lain, dan berdoa procedure saya pun as smooth as everyone else so far..
    Tapi rasa takut and berdebar..tak sure malam ni boleh tido ke tak..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Laila Baiduri :)

      Happy for u Laila :) InsyaAllah fikirkan yang positive saja, InsyaAllah positive jua hasilnya.

      Lepas procedure mesti awak cakap.. kenapalah tak buat dari dulu lagi :)

      Doa saya bersama awak selalu :)

      Delete
  19. Assalamualaikum...
    tahniah sebab dah berjaya menjalani lasik =)
    saya sgt berminat nak buat lasik ni..cume saya terhalang sedikit kerana aktiviti kehamilan dan menyusukan anak secara eksklusif..sejak dari anak kedua..masuk anak ketiga..
    anak ketiga masuk 15bulan..saya hamil lg anak keempat..alhamdulillah..
    cume saya nak tanye jika kita menyusukan anak bilakah waktu yg sesuai untuk buat lasik?
    kalau selepas anak 6bulan dah boleh ke? kalau boleh lepas bersalin ni saya taknak lagi tangguh sebab faktor umur dan kemungkinan hamil lagi...
    harap dapat membantu..terima kasih sgt =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Farah Hana,
      Alhamdulillah seronok dengar cerita kehamilannya, murah rezki dengan anak :)
      Saya baru chek fb Prod Dr Muhaya, boleh untuk ibu menyusukan selepas 6bulan untk buat lasik. kurang dari 6 bulan masa penyusuan dengan masa mengandung, tak sesuai.

      Appointment, sms 016-3073282, call 03-21600332.

      Harga RM6990 untuk kedua belah mata, untuk umur 35 tahun ke bawah.
      Harga Rm7990 untuk umur 35 tahun ke atas untuk yang ingin melakukan laser blended vision.

      InsyaAllah tiada kesan sampingan dan tak menyakitkan.
      Moga Farah dimudahkan untuk melakukan Lasik. Percayalah ia berbaloi :)

      Delete
  20. Nice sharing... contsultant fee masa hari pemeriksaan dikenakan x.. or rm6999 n 7999 ti included all expenses... tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hanna perlu bayar Ikut package. All included. Either 6999 or 7999.

      Delete
  21. Salam. Nk tnye. Skrg dah lebih setahun buat lasik kan. So mata ok lg ke. Possible rabun balik dtg ke x. Tq

    ReplyDelete
  22. Salam nk tanya. Skarang dh 2018. Ade rabun akak kembali ke x ya

    ReplyDelete
  23. Is it okay to post part of this on my website basically post a hyperlink to this webpage? Michigan Laser Eye Surgery

    ReplyDelete
  24. I recently found many useful information in your website especially this blog page. Among the lots of comments on your articles. Thanks for sharing. cost of lasik surgery in ohio

    ReplyDelete
  25. Wow what a Great Information about World Day its very nice informative post. thanks for the post. Yaldo Eye Center Grand Rapids, MI

    ReplyDelete